מהו גשר?
גשר הינו מבנה המאפשר מעבר בטוח של הולכי רגל, כלי רכב או רכבות מעל מכשולים. הוא מגשר, מחבר בין שני קצוות אשר לולא השימוש בו היינו יכולים לפגוש את המכשול.
במרחבים שונים בחיינו אנחנו משתמשים בגשרים כל הזמן בין אם זה במרחב האישי, המשפחתי , המקצועי ועוד. הגשר מסייע לנו למצוא פתרון לבעיה, להגיע בנחת ליעד שהצבנו לעצמנו. פעמים רבות בחיינו ניצבים מולנו מהמורות ומכשולים ועלינו לצאת מאזור הנוחות שלנו, למצוא פתרון ולייצר גשר שיסייע לנו להגיע ליעד בבטחה.
אחד האתגרים הגדולים שלנו עם ילדים בכלל ובררני אכילה בפרט היא היכולת לנסות לטעום אוכל חדש. לטעום, זה שריר, לא רק בהיבט הפיזיולוגי, להניע את השרירים באופן נכון ומדויק כדי לטעום מאכל אלא בהיבט מחשבתי, היכולת לצאת מאזור הנוחות שלנו, לאזור אומץ ולטעום מאכל חדש שאינו מוכר לנו. אם נחשוב על זה רגע לעומק, זה מצריך הרבה עבודה פנימית שלנו, להתמודד עם הלא מוכר, התסכול ועוד.
ללמוד לאהוב "אוכל חודש" זה לפעמים כמו ללמוד שפה חדשה. בזמן למידת שפה חדשה אנחנו לומדים לתקשר ולהביע את הצרכים והרצונות שלנו, כל זה קורה לנו באופן טבעי כי אנחנו מבינים כי רק ככה לומדים שפה חדשה. אבל כדי שנצליח להשתמש באותה שפה בביטחון עלינו לא להתבייש ולנסות להעיז ולהתחיל לדבר. להיות חשופים לאותה שפה במרחבים שונים ולהתאמן לאט לאט ובקצב שמתאים לנו.
כאשר הילד הבררן שלנו יושב בזמן ארוחת הערב עם כל המשפחה הוא יודע היטב מהו האוכל שכל אחד מבני המשפחה אוהב ומעדיף אך כאשר מציעים לו את "האוכל החדש" (מה שכולם אוכלים) הוא נמנע, מסרב ולא מסכים לאכול אותו. הילד שלנו צריך ללמוד שפה חדשה בה הוא יצליח להביע את הצרכים והרצונות שלו על אף היותו בררן. לשם כך הוא זקוק לגשר שיסייע לו לחצות ולהגיע להתנסות באוכל המשפחתי שלכם בבית. בניית הגשרים הללו היא זאת שעושה את ההבדל אומרתJenny Mcglothin MS, SLP שיצרה עבורנו גשרים אלו.
לפני שאספר על "הגשרים לאכילה" אקדם ואומר בואו נהיה עם ציפיות ראליות!!
אם הילד שלנו לומד מיומנות מוטורית חדשה למשל, רכיבה על אופניים, האם אנחנו מצפים שבאותו היום הוא מייד יצליח לרכב? לא!!
כאשר יש להורים ציפיות לא ריאליות לגבי כמה זמן ייקח לילד שלהם להצליח לאכול מגוון של טעמים, יהיה להם קשה לראות את התהליך שקורה עם ילדם. ילד עם בררנות אכילה צריך חשיפה עקבית וסדירה לאוכל חדש וזקוק לפחות ל 15-20 חשיפות כדי להצליח להתנסות עם האוכל באופן ראשוני.
אז בבקשה ממכם היו סבלניים!!
אז מה הם הגשרים?
- גשר קוגניטיבי- עבור ילד בררן כל שינוי קל של האוכל יכול להפחיד אותו ואף לגרום לו לחרדה. לכן, היו וורבאליים ותסבירו לו מה אתם מציעים לו לטעום, דייקו את המילים והיו נינוחים כך שהוא ירגיש בטוח. למשל, "תראה זו אותה פרוסת גבינה צהובה רק חתכנו אותה יחד לצורה של נחשים".
- גשר האוכל– ילדים יכולים למצוא יותר אוכל שמרגיש להם "טעים" . כאשר אתם חושפים לאוכל חדש התחילו עם מרקם וטעם שהילד שלכם אוהב והרחיבו את המגוון שלו למשל, אם הוא אוהב צ'יפס מלוח נסו צ'יפס בננה יבש.
- גשר השתיה – לרוב, ילדים פחות בררנים לגבי שתיה לעומת אוכל. למשל, הם יסכימו לשתות מיץ תפוזים אך לא יאכלו תפוז. נסו להשתמש במשקה שהם אוהבים כבסיס להתקרבות אל המאכל עצמו. למשל, אם הילד שלכם אוהב לשתות מיץ תפוזים הכינו יחד מיץ תפוזים סחוט. בצורה כזו הוא יחוש ויראה את השינוי מול עיניו ויצעד עוד צעד קדימה.
- גשר החקירה והמשחק – כאשר הילד ממש מסרב לנסות ולטעום, הקשיבו לו והתחילו לערוך התנסות חווייתית עם האוכל בה אתם מיידעים אותו מראש "אתה לא חייב לטעום, אנחנו רק משחקים". זכרו תמיד להתחיל עם אוכל בטוח, למשל, עדי מאוד אוהב לאכול לחם. הניחו פרוסת לחם בתוך מצנם ואז הכינו ממנה פירורים. ההתעסקות עם המרקם תפחית את החשש והפחד לטעום ממנו בפעם הבאה.
ישנם עוד מספר גשרים אך אלו הם החשובים בעיניי כדי להתחיל.
זיכרו כאשר אנחנו מנגישים את הארוחה ונעזרים בגשרים אנחנו מצליחים לקרב את הילד שלנו לאכילה.
ספרו לי באיזה גשר השתמשתם היום?